28 Ιουνίου 2011

Κυπριακές φακές




Ένα που τα Κυπριακά φαγιά που έχουν μεγάλο "σουξε" στους νον-Σίπριοτ φίλους μου εν οι Κυπριακές φακές, δηλαδή "φατζί μουτζέντρα". Πολλές που τουτες τες συνταγές θυμούμαι τες που τες γιαγιάδες μου, τζαι κάμνω τες σε παραλλαγές.

Λοιπόν, πιάνουμε φατζί Κυπριακή ή Ελληνική. Ποτέ εν εκατάφερα να έβρω άλλου είδους τζαι να μου αρέσει. Τζαι Λιβανέζικες εδοκίμασα, τζαι Αμερικάνικες αλλά εν μου αρέσαν τζαι κάμνουν σhιλιες ώρες να ψηθούν. Βράζουμε την φατζί μέσα σε μπόλικο νερό στο οποίον εγώ βάλλω τζαι ένα κύβο ζωμό λαχανικών. Η γιαγιάδες μου τζαι οι θείες μου αλλάσαν το νερο 1-2 φορές αλλά εγω έν το κάμνω γιατι αφήνει παραπάνω γευση τζαι μεινίσκει τζαι ο σίδηρος που εν πολλά σημαντικός. Αμα ψηθεί η φατζί, βάλλουμε τζαι ρύζι σε ότι αναλογια προτιμούμε. Βάζουμε τζ'αλλο νερό ώσπου να ψηθεί καλά η φατζί τζαι το ρύζι.

Σε ένα ξεχωριστό τηγάνι, τσιγαρίζουμε σε λάδι καλόν λία κρεμμυδάκια. Εγώ προτιμώ τα φρέσκα κρεμμυδάκια τζαι το λάδι το καλό εν μαστ! Αμα η φατζί τζαι το ρύζι ψηθούν καλά τζαι πιουν ούλλο το νερό, βάλλουμε μέσα το κρεμμυδάκι. Βάλλουμε τζαι μπόλικη σάλτσα ντομάτας της αρεσκείας μας τζαι χυμό λεμονιού τζαι άλας ανάλογα με το γουστο μας. Θα τες απολάυσω αύριο στην δουλειά με φέτα τζαι γιαούρτι ον δε σάιντ.

14 σχόλια:

  1. Μια μικρή άσχετη λεπτομέρεια που ίσως να σε ενδιαφέρει είναι ότι το ασβέστιο (του γιαουρτιού και της φέτας στην προκειμένη περίπτωση) εμποδίζει την απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό. Αντίθετα, η βιταμίνη C βοηθά. Αυτά μαθαίνω και μου γ*μούν τη χαρά του γιαουρτιού με τες φακές :/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος21/11/13, 4:22 μ.μ.

      Αυτο ειναι αληθεια αλλα η βιταμινη c βοηθαει τοσο πολυ που εμποδιζει την δραση του ασβεστιου σε σχεση με την αποροφηση σιδηρου στο σωμα...Ετσι μπορεις να απολαμβανει τισ φακες με το γιαουρτι φτανει να συμπεριλαμβανεις στο γευμα σου και μια πηγη βιταμινης c οπως κοκκινη ή πρασινη γλυκια πιπερια

      Διαγραφή
  2. Ανώνυμος28/6/11, 10:26 π.μ.

    Δοκίμασε μαζί με τα φρέσκα κρεμμυδάκια να τσιγαρίσεις και πράσο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όοοιιιι ρεεεε... μάσhιαλλα!

    Καλήν όρεξη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εμείς πάντως παραδοσιακά εν βάλλουμεν τομάτα.
    Ούτε λεμόνι.
    Εγώ τζαι η αρφή μου βάλλουμεν τομάτα τζαι καρρότο τριμένο.
    Γιαούρτι πάει πολλά αλλά αποφεύγω το για τους λόγους που αναφέρθηκαν πιο πάνω. :S

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @Leni
    Νομίζω τούτο που λαλείς εν πολλά λογικό που βιοχημικής πλευράς, αλλά δυστυχως μου εν πολλά δυσκολο να το εξηγήσω στα Ελληνικά. Εγω θα φάω το γιαουρτούδιν μου όμως. Έβαλα λεμόνι για την βιταμίνη C έτσι θα μπαλανσαριστεί με το γιαουρτουδι.

    @Ινβικτους
    Α! θενξ για την ιδέα, θα το δοκιμάσω γιατί ποτέ εν έκαμα κάτι με πράσο!

    @ the Idiot Mouflon
    :)
    @Μουνλάιτ.
    Εμένα μόνο η μια γιαγιά μου έβαλε τομάτα. Οι άλλες θείες κτλ βάλουν μόνο λιο λεμονι τζαι την βρίσκω λίο ανοστη. Ενδιαφέρον το καρότο. Εν να το δοκιμάσω τζαι τούτο! Θενξ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. melin!

    areskei mou polla amman en laspomeni alla risotto. Egw vallw tziai spanashin h laxana mesa, tziai ntomata.

    Kori prasinada sto pa kai sto ksanalew: eisai mia meraklina!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Α ρε Ποστ! Τζαι εμένα λασπωμένη μου αρέσκει. Τουτη η φωτο εν πριν να "τραβήσει". Πάντα αφήνω την καμιαν ώρα μινιμουμ τζαι μετά να φάω. Κλές οι ιδέες σου τζαι σένα! Εχω πολλά εξπέριμεντς με φατζίν να κάμω τωρα!

    Τζαι εσύ μια μερακλίνα είσαι!! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εχω τζιαρό να κάμω γιατί η οικογένεις θέλει την Ελληνική σούπα.καμιαν ημέρα εν να κάμω βα φάω μόνον εγιώ!Μπράβο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καμε την τζαι ας την φάεις μόνο σου!!! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ξύδι, κανένας;

    επίσης θα το εκτιμούσα αν μας έλεγες πόση ώρα περίπου θέλει η faji-ta να ψηθεί...

    εδοκίμασα την και με λίγο κάρρυ αλλά εν αθυμούμαι αν μου άρεσε :Ρ
    και με κιοφτέδες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σαίκ η ώρα που θέλει να ψηθεί εξαρτάται τζαι που την φατζίν. Τουτι επήρεν μου 35-40 λεπτά. Αν την βάλεις μέσα σε νερό που την προηγούμενη νύχτα ή έστω λίες ώρες πριν, τότε θα ψηθεί ακόμα πιο γλύορα. Δοκίμαζε την ον δε γουέι με ένα πιρουνι να δεις αν εν μαλακτή.

    Με κάρυ κάμνουν την οι Ινδοί απο ότι μου είπε μια φορά ο Ινδος δαμέ στο εργαστήριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Sike οι κλασσικές οι πράσινες οι φατζές που πιάνουμε δαμέ ψήνουνται γλήορα, περίπου σε 20-25' (που την ώρα που εν να βράσουν). Εν τες μουλιάζω καν. Της φατζής πάει της πολλά τζαι η αρτυσιά, το κύμινο. Παρεπιπτόντως, τρώω την πολλά με το ξύδι, ειδικά το βαλσάμικο :D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος24/11/13, 2:06 μ.μ.

    για τη βιταμίνη C, αλλά και για γεύση:
    Ο παππούς μου, επειδή εν μου άρεσκεν, πάντα έβαλε με να τη φάω με σταφύλι, ή άλλο φρούτο της εποχής. Μια φίλη, δε, μου είπε ότι προσθέτουν στο τέλος ρόδι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή